- Home
- Over ons
Over ons
Historiek
Pericles, designed and developed in belgium!
De stad Deinze, gelegen tussen Gent en Kortrijk, is bijna een eeuw lang het centrum van een welvarende industrie geweest, meer bepaald gespecialiseerd in de fabricatie van kinderwagens. Vandaag de dag behoudt alleen Pericles de kwaliteitstraditie die nu in Destelbergen ontwikkeld wordt.
Vermits men niet beschikte over een Belgische vervaardiging, werd alles ingevoerd uit Groot-Brittannië, tot 1887 hét land voor de kinderwagenindustrie.
Het was ook toen, in 1887, dat de heren Léon Van Heuverzwyn en Eugène Hebbelinck besloten een fabricageatelier op te richten in Deinze. Heel spoedig kon hun productie wedijveren met de Engelse kinderwagens, niet alleen op het vlak van kwaliteit maar ook wat de prijzen betrof. De firma werd in 1898 overgenomen door Victor Kluyskens en ging in 1911 over in handen van Paul Hautekeete en Emiel Torck. Na enkele naamsveranderingen ontstond in 1927 de naamloze vennootschap " LES USINES TORCK ".
Vrijwel op hetzelfde tijdstip, in 1888, richten twee andere vennoten, François De Bussere en Auguste Bovie, een "MANUFACTURE DE VOITURES D'ENFANTS, MAIL-CARTS, VELOCIPEDES ETC." op.
René De Busseré nam de zaak over, stichtte in 1906 " LA CARROSSERIE ENFANTINE " en introduceerde in 1927 het merk PERICLES. Waarom hij de naam van de grote Griekse filosoof koos? Dit is een ander verhaal.
Het was toen een periode dat de ene fabriek na de andere werd geopend: in 1892 Jules Hoeck, in 1924 Arthur Rousseaux, in 1925 L. Baertsoen en in 1928 L. Tuytschaever. Anderen creëerden merken zoals Américaine, Forbel, Swan, Souplex, …
Deze concentratie veroorzaakte een waar sneeuwbaleffect en trok nog andere industrieën aan: Deinze werd toen beetje bij beetje zowat de Europese hoofdstad van de kinderwagens en houten speelgoed. Door de evoluerende geschiedenis verloren de bedrijven die rond Deinze gevestigd waren hun troeven en dit ten voordele van grote productielanden.
Ondanks dit zijn " LA CARROSSERIE ENFANTINE " en haar merk Pericles nog steeds goed aanwezig op de markt en proberen ze sinds meer dan een eeuw aan de hoge verwachtingen te beantwoorden van de mensen die vertrouwen hebben in het merk PERICLES.
Pericles, een teken van liefde !
Onze missie
Op een toegankelijke en eenvoudige manier toekomstige ouders bijstaan in hun voorbereiding op het ouderschap. Door duurzame, kwalitatieve en doordachte producten en advies aan te reiken. Maar vooral door dat stapje verder te gaan en mensen te helpen om in alle rust van hun huis een warme thuis te maken.
Onze waarden
- Ervaren (sinds 1888): naam met faam in de wereld van baby’s
- Betrouwbaar: kwaliteit aan correcte prijs
- Duurzaam: anti-wegwerp, herstelbaar, lang leven
- Eerlijk/authentiek/bereikbaar: correct, duidelijk advies en producten
- Eenvoudig/no-nonsense: alleen wat je echt nodig hebt
- Persoonlijk: van mens tot mens
- Ambitieus: wij blijven zoeken naar producten die beantwoorden aan de behoeften van onze klanten
Ons Manifesto
Dag kleine schattebout,
lieve hartendief.
Jij kan nog niet praten, misschien ben je er zelfs nog niet.
Toch ben je de hele tijd in onze gedachten.
Ja, wij denken voortdurend aan jou. En aan de zalige momenten die jij straks met jouw mama of papa zal delen. Vrolijke momenten, hartverwarmende momenten, maar ook momenten waar jij een beetje boos of verdrietig bent. Momenten waar jij het broebelbrabbelend eens ferm uitlegt wat je allemaal vindt van dat kersverse leven van jou. Zeg maar eerlijk je gedacht, daar heb je groot gelijk in. Dat doen wij ook altijd als we met je ouders praten. En weet je wat? Die waarderen dat. Want ze beseffen dat ze op ons mogen rekenen, dat we hun vertrouwen waard zijn. Is dat omdat we ons werk al zo lang doen? Van in de tijd van je bedovergrootouders, stel je voor.
En beeld je in dat wij hen hebben vertroeteld, met precies zoveel toewijding en aandacht als nu voor jou. Wij zorgen dat jij zo comfortabel mogelijk kan liggen, zitten, slapen, bewegen, misschien al kruipen. Want hey, je bent jong en je mag verwend worden toch? Daar zijn we goed in, we zijn ergonomische experten. Dat is een keimoeilijk woord. Als je groot bent, snap je dat wel.
We weten intussen ook hoe papa’s en mama’s denken.
We voelen goed aan wat ze verwachten, wat er omgaat in hen.
Geloof ons: jouw ouders zitten momenteel in een emotionele fase. Dat is weer zo’n moeilijk woord om te zeggen dat ze het vaak ook niet goed weten. Ze hebben zoveel dromen en bekommernissen rond die grote verandering die jij bent in hun eigen leven. Dus geven wij hen houvast. Zekerheid dat ze voor jou de beste keuze maken.
Ja, die mama en papa toch. Ze gaan superzacht om met jou, maar niet altijd even zacht met onze spullen. En ook jij kan er soms weg mee, in al jouw jeugdig enthousiasme.
Geen probleem, doe gerust, ons materiaal kan tegen een stootje. Het gaat lang mee. Wedden dat het nog dient voor jouw broertje of zusje later? Of dat je ouders er iemand anders een plezier mee doen? Je ziet: we denken niet alleen aan jouw toekomst.
Neem ook dit van ons aan: je ouders willen geen moeilijke toestanden. Het leven is al complex genoeg. Zo’n kleine knuffelbaby zet heel hun wereld op z’n kop. In al die drukte laten we hen graag zelf de keuze hoe ze met ons overleggen of hun favoriete babyspulletjes bestellen. En als we hen goeie raad geven, is die doordacht, eenvoudig, nuchter.
En wees gerust: we dringen ons nooit op. Onze spullen zijn heel aanwezig, maar uiteindelijk gaat het alleen om jou en om je ouders. Zijn we dan nooit ambitieus? Toch wel. De enige echte ambitie die wij hebben, is altijd de beste oplossing vinden die jou en je ouders gelukkig maakt.
Misschien denk je wel aan ons als jij ooit zelf mama of papa wordt.
Die toekomst ligt nog heel veraf.
Maar van één zaak zijn we nu al zeker: dat je op dat moment onze naam kan uitspreken.